Ånglok F1200
Heljan

När denna modell presenterades 2005 blev jag verkligen glad och taggad. Den mycket pampiga förlagan står ju på museet här i Gävle. Jag bokade omgående "Guldversionen" som skulle levereras först till oss som förskottsbetalade 500 kr. Ljuddekoder ingick och senare erbjöds även Faulhabermotor för 200 kronor extra vilket jag accepterade.
Tiden gick....

Först 2008 började Heljan leverera dessa lok. Men inte Guldversionen som jag och många andra förskottsbetalat för. Mycket irriterande, vilket många gav uttryck för i diverse MJ-forum. Det hade man såklart kunnat svälja, men nu visade det sig även att loken hade en massa problem och fick snart epitetet okörbar "Vitrinmodell".

Först i juni 2009 kom mitt lok. Vid det laget var förväntningarna nere på noll. Och galenskaperna började redan vid uppackningen. Gångborden lossnade och for som spagetti runt loket. Efter att jag lirkat tillbaka dessa, och ställt ekipaget på min teststräcka, så kunde jag direkt konstatera att gångegenskaperna var fullständigt hopplösa och jag tappade totalt sugen att fortsätta testandet. Loket åkte in i ett skåp, men med tanken att en vacker dag ska det fixas till. Heljan kom sedan med en hjulsats (art nr 19854531) med högre flänsar som skulle lösa problemet med att loket spårade ur alltför lätt. Man tycker att Heljan borde bjudit på denna sats men icke. Jag köpte hjulsatsen och lade den raskt på lager.

Efter nästan tio år har jag nu plockat fram loket, inhandlat en ESU Loksound dekoder med rätt ljud (kanske) och öppnat förpackningen med hjulsatsen. Stötte genast på problem när lok och tender skulle separeras. Den som monterat min tender hade varit väl frikostig med lim och råkat limma ihop de 7-poliga kontakterna som förbinder de två delarna elektriskt. Det blev ett väldigt bändande och lirkande för att separera de två kontakterna. När sen dekodern som sitter i tendern skulle plockas ur, konstaterande jag att den limmade överdelen täckte dekoderkontakten varför bändandet fortsatte. Vissa trådar bakom tenderns främre gavel (som även den fick bändas loss) var också nerkluddade med lim. Vad säger man, urusel kvalitet fick just ett nytt ansikte.

Att byta hjul på den icke drivande tenderboggien var såklart en baggis. Lite trixigare på den drivande. I ett MJ-forum hittade jag tips på hur man demonterar underdelen av boggien. Med nya hjul även i den drivande boggien ville jag testa med nya dekodern då tendern såklart kan köras separat. Gick väl sådär kan man säga, då det slirade, stannade och lät som det kuggade över. En grundligare kontroll visade att de högre hjulflänsarna tog i ramverket. Jag såg även att tendern var ca 0,5 mm lägre över den drivande boggien. En tillverkad plastbricka på 0,5 mm gjorde det hela rakt igen och för säkerhets skull slipade jag ur lite i ramverket så hjulen garanterat fick spelrum. Se bild.

Ljudet jag först tolkade som överkuggning var ju det att ramverket åkte upp och ner på hjulflänsarna. Detta var nu helt borta och nu kändes det rätt trots att drivhjulen fortfarande slirade. Tendern är tyngst över den icke drivande boggien så det kanske inte är så konstigt. Nu kopplade jag ihop tendern med loket för ett test och nu tändes verkligen hoppet. Ekipaget rullade på fint med hyfsat fin krypkörning. Jag kommer att bygga på kolboxen på höjden lika som F1200 ser ut idag för att kunna vikta lite och bättra på drivförmågan i tendern.

Jag är inte direkt lyrisk över ESU-dekodern med F-loksljud jag köpte. I jämförelse med mitt Liliput/Jeco E-lok med Zimodekoder känns det lite fattigt. Antagligen är detta ljudprojekt inte framtaget enligt konstens alla regler. E-lokets ångstötar tystnar t.ex vid frirullning vilket är riktigt läckert. Jag tar en E-loksdekoder till F-loket i stället. Det är såklart skillnader i dessa loks (förlagan alltså) ljudbild men det kan jag svälja. Fyra ångslag per hjulvarv har båda i alla fall.

Jag bytte några av trådarna och gav dem hanterbar längd. Ordnade även en M2-skruv mitt i för att fästa topplattan som tidigare var limmad. Den ska gömmas under en verktygslåda lik den som F1200 har.

För montage av Zimodekodern behövs en adapter. En ESU adapterplatta 51967 med pålimmad hyls/stift-list ska få åtta trådar plus två för högtalaren.

Efter montage av nya dekodern vidtog provkörning. Inte riktigt lika silkesmjuk gång som E-loket men fullt acceptabelt. Efter ändring av CV-värden lika E-loket upptäckte jag att dimmat ljus, det lägsta värdet, inte blev speciellt dimmat. Lösningen blev att koppla ett 10 kohms motstånd från Aux2 till frontljuset som då styr det dimmade ljuset. Den normala frontljus-utgången ger helljus. Sen måste man åtgärda lysdioderna på något sätt för att dämpa det ilsket vita ljuset. De fyra handtagen har tagit mycket stryk i hanteringen så det får bli nytillverkade i metall i stället.

Ändringar av CV-värden blir ju nästan lika som för mitt E-lok då jag använder en likadan dekoder. Några skillnader blev det dock vad gäller belysning och motorstyrning.

CV-lista här



Massor med jobb återstår så projektet fortskrider......