Motorvagn Y6 |
![]() |
Jag har två exemplar av Jecos senaste version av Y6, den som har inredning med belysning.
På dessa fixar jag följande:
1.
Backup-kondensator för att klara korta avbrott och ta bort ett irriterande flimmer i belysningen.
2.
1 mm tjocka nylonbrickor med 3 mm hål, limmade över de 4 lysdioderna i innertaket. Detta för att dämpa det skarpa ljuset i sidled.
3.
Svart tejp på kretskortets (innertakets) ändar på undersidan. Detta då topplyktan skapade ett grönt sken i förarutrymmet.
4.
Befolkat med passagerare. Dessa fick amputeras vid midjan för att hamna i rätt höjd.
5.
Har nu även upptäckt att de går väldigt ryckigt i låg fart. Ändrar man CV52 från värde 3 till värde 12 går de MYCKET jämnare. Gäller för ESU dekoder V5.
6.
Målar hjulsidorna gråa med Humbrol Matt 64, banröjarna röda med blank 19 och monterar koppelimitationer i tågsetens ändar.
En av dessa, nu nr 1109, har fått sin kåpa från den äldre generationen från Jeco.
Just 1109 tillhör ju museet här i Gävle och ses ofta gå mellan museet, stationen och fordonsmagasinet på Nynäs sommartid.
Min modell ska få en kompis i form av en släpvagn Jeco UBF7Z nr 2092 som jag just fått hem. Museet har en sådan (nr 2095) som ibland går med 1109.
Det var ett elände att få av kåpan på släpvagnen. Jag var till sist tvungen att "vålda bort" en boggie för att få tag och dra ur underredet ur kåpan.
En dekoder, LokPilot 5 MKL, är nu monterad och punkterna 2 och 4 enligt ovan är också fixade på släpet.
Mitt andra exemplar av nya serien, nr 1242, ska få kompisarna 1105, 1201 och UFV 2054.
Mer om detta kommer när de hamnar på byggbordet.