Belysning personvagnar

Jag tänkte göra ett första test nu med denna koppling där fyra vita lysdioder monteras i taket och sen två röda i var ände som blinkande slutlyktor. Visst, man kan sätta in en billig lokdekoder. Men det ska då ändå till några motstånd till lysdioderna och så vill man ju ha en backup-konding som kanske inte är så lätt att koppla in på just en billig dekoder.

Gör man så här får man backup på köpet. Mikroprocessorn kommer också ihåg om ljuset var tänt eller släckt sist du körde och om någon av slutlyktorna ska blinka. För att tända och släcka de olika funktionerna monterar jag ett tungelement mitt under vagnstaket. Med en liten magnet på en pinne eller nåt aktiverar jag tungelementet som med en lång (2 sek) aktivering tänder eller släcker innebelysningen. Korta aktiveringar växlar slutlyktorna mellan släckt, ena änden eller andra änden.

Jag börjar med Rocos 80-talsvagnar. Det är extra roligt med dessa då jag har röda lysdioder till slutlyktorna som passar perfekt.

Jag har tidigare testat strömupptagning med bleck mot alla fyra hjulens flänsar. Tyckte då att det bromsade vagnen lite väl mycket.
Nu provar jag denna lösning i stället. Blir bara två hjul per boggie som tar upp ström men det ser ändå lovande ut. Betydligt enklare att bygga och bromsar vagnen minimalt. Trådana som ligger an mot axlarna är bitar av en gitarrsträng av typen "Phosphor Bronze Wrap B22" inhandlad på Clas Ohlson.

Jag monterar trådarna så de ligger an mot axlarnas ovansida så hjulen pressas lite mot rälsen i stället för tvärt om. Det ser väldigt bra ut och det rullar väldigt lätt. Jo du ser rätt, en axel ska så klart vändas. Nu ska jag bygga vidare och göra en vagn klar.